På vej mod fred?
Skrevet af Torben Wilkenschildt, tor, 13/01/2011 - 12:08
Samfund og Politik
Der er lagt op til tøbrud i forhandlingerne om fred i Baskerlandet. En talsmand for regeringen, Ramón Jáuregui, forsikrer nu, at der er sket ...
Der er lagt op til tøbrud i forhandlingerne om fred i Baskerlandet. En talsmand for regeringen, Ramón Jáuregui, forsikrer nu, at der er sket fremskridt i forhandlingerne om en afslutning på terrorismen i Spanien.
I et interview til TV-stationen Telecinco bekræfter Jáuregui, at der er tegn på vilje til fred inden for den baskiske venstrefløj.
- Det, de skal gøre, er at få ETA til at give afkald på vold, siger ministeren med henvisning til ETA's politiske fløj, Batasuna, som synes at være opsat på at stille op til de forestående kommunalvalg.
Udtalelserne kommer to dage efter at ETA udmeldte, at organisationen var klar til at indgå en permanent våbenhvile.
Ministerpræsident, José Luis Zapatero, mødes i dag i Moncloa-paladset med repræsentanterne for de to store partier i Baskerlandet. Formålet er at analysere ETA's udspil om våbenhvile. Regeringen har indtil videre været afvisende over for ETA's udmelding, der betegnes som 'ikke godt nok'.
Kan måske også interessere dig
Sánchez trodser korruptionsdom og historisk storm: ”Vi fortsætter uanset stenene på vejen”
Efter Ábalos-dommen: Sánchez trodser stormen med historisk milliardplan til de svageste.
Troen flytter bjerge – men flytter den også krydset på selvangivelsen?
Gratis at støtte kirken – men fire ud af ti lader være. Men hvordan i Danmark?
Tag med til Europas længste sejlbare underjordiske flod
VIDEO: På eventyr i jordens indre, men du får også hilsner fra skoeventyr, borgerkrig, middelalder og meget mere.
Kommentarer
Der er endnu ingen kommentarer til denne artikel
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.
Gratis i din indbakke hver dag!
Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.


















