Plastikforurening fra gartnerierne
Skrevet af Pia Bruun, tir, 20/04/2010 - 12:02
Vejr og natur
Hvad sker der med plastikken fra hundredvis af drivhusgartnerier på Costa del Sol?
Hvad sker der med plastikken fra hundredvis af drivhusgartnerier på Costa del Sol?
Spørgsmålet har ikke noget klart svar, og det betyder at forurenende plastik hober sig op i naturen.
En gruppe landmænd, der ejer mere end 50 hektar drivhusgartnerier i Torrox og El Morche, truer nu med at flytte deres produktion. De kræver at kommunen opfører et genbrugsanlæg, som fjerner de uorganiske rester, der er tilbage fra gartnerierne.
Hovedparten ligger i dag og flyder på en bjergskrænt eller i floderne.
Torrox og Algarrobo har en høj koncentration af drivhusgartnerier. Hovedparten af de 150.000 kilo landbrugsprodukter, der dyrkes i området øst for Málaga, kommer fra de to kommuner.
En af producenterne har indhentet erfaringer fra Tyskland, hvor der er støtte til miljøvenlig affaldsbehandling.
”Vi var meget overrasket over, at der i Spanien og især i Andalusien er der så meget bureaukrati og så mange krav til en fornuftig affaldsbehandling,” siger repræsentanter for den lokale landbrugsforening.
Kan måske også interessere dig
Andalusiens røde guld: Ældgammel fisketradition har skabt et massivt turist-boom
Fra hav til tallerken: Sådan blev Almadraba-tunen Sydspaniens største gastronomiske trækplaster.
Har chefernes udtalelser gjort dit boliglån dyrere?
Mistanke om ulovlige aftaler: Myndighederne gransker seks storbanker i søgelyset for dyre fastforrentede lån
Spanien Rundt med Kate & Peter (13)
Velkommen til 13. del af Spanien Rundt, hvor vi følger Kate og Peter Quist fra Torrejón el Rubio.
Kommentarer
Der er endnu ingen kommentarer til denne artikel
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.
Gratis i din indbakke hver dag!
Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.


















