Amigos-versionen af Spanien i Dag er fri for Google-annoncer

Ak, du kære gamle peseta: 25 år siden den sidste mønt blev slået ...

Skrevet af Torben Wilkenschildt, man, 22/06/2026 - 06:42

Penge & Forbrug | AMIGOS

Mønten der forsvandt, men aldrig blev glemt: Millioner ligger stadig gemt i skufferne

Den 19. juni 2001 stoppede maskinerne hos den spanske mønt- og frimærkefabrik. Efter 130 år som Spaniens omdrejningspunkt for handel og økonomi, blev den allersidste peseta-mønt præget. I år er det præcis et kvart århundrede siden, at Spanien tog det første afgørende og symbolske skridt mod et endegyldigt farvel til den elskede valuta for i stedet at gøre plads til euroen.

Læs også om, hvor meget dyrere hverdagen er blevet på 25 år.

Kan måske også interessere dig

Kommentarer

Som Amigos kan du her skrive en kommentar til artiklen - eller stille spørgsmål

Gratis i din indbakke hver dag!

Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.