Ak, du kære gamle peseta: 25 år siden den sidste mønt blev slået ...
Skrevet af Torben Wilkenschildt, man, 22/06/2026 - 06:42
Penge & Forbrug | AMIGOS
Mønten der forsvandt, men aldrig blev glemt: Millioner ligger stadig gemt i skufferne
Den 19. juni 2001 stoppede maskinerne hos den spanske mønt- og frimærkefabrik. Efter 130 år som Spaniens omdrejningspunkt for handel og økonomi, blev den allersidste peseta-mønt præget. I år er det præcis et kvart århundrede siden, at Spanien tog det første afgørende og symbolske skridt mod et endegyldigt farvel til den elskede valuta for i stedet at gøre plads til euroen.
Læs også om, hvor meget dyrere hverdagen er blevet på 25 år.
Kan måske også interessere dig
Nye regler for din egenbetaling af receptpligtig medicin
Læs om, hvordan det nye ″medicinloft″ vil kunne påvirke dine egenbetalinger.
Turist-tsunamien: Når succesen bliver en trussel
Amsterdam - det internationale symbol på kampen mod overturisme.
Lille spejl på væggen der, hvem er smukkest i landet her?
Guds Bro er på listen over Spaniens smukkeste landsbyer.
Kommentarer
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.










.jpg)








