Vil af med de kongelige
Skrevet af Torben Wilkenschildt, fre, 15/04/2011 - 11:44
Samfund og Politik
Omkring 1.000 personer demonstrerede i går i Madrids gader på kravet om indførelse af den III Folkerepublik.
Omkring 1.000 personer demonstrerede i går i Madrids gader på kravet om indførelse af den III Folkerepublik.
Arrangementet forløb fredeligt og fandt sted i forbindelse med 80-årsdagen for den II republik. Demonstranterne råbte slagord og bar bannerne med slogans mod det spanske monarki og kapitalismen.

Demonstrationen forløb fredeligt
Pedro García Bilbao, talsmand for gruppen Plataforma de Ciudadanos por la República, mener, at 80-årsdagen falder sammen med behovet med en akut løsning på Spaniens økonomiske problemer og stigende arbejdsløshed.
- Aldrig tidligere har vi haft så meget brug for en republik som lige nu, siger han.
Foreningen understreger, at en republik er et moderne demokrati, fordi det er folket, der vælger sit statsoverhoved.
Kan måske også interessere dig
Den ubekvemme sandhed om Spaniens økonomi
To ansigter i det spanske BNP- og beskæftigelsesboom.
Krig presser inflationen i vejret, men væksten fastholdes
Spansk økonomi trodser global usikkerhed: Fastholder solid vækst trods prisstigninger.
Spanien Rundt med Kate & Peter (15)
Velkommen til 15. del af Spanien Rundt, hvor vi følger Kate og Peter Quist fra San Esteban de Gomaz.
Kommentarer
Der er endnu ingen kommentarer til denne artikel
COPYRIGHT: Det er ikke tilladt at kopiere hverken helt eller delvist fra Spanien i dag uden aftale.
Gratis i din indbakke hver dag!
Abonnér på nyhedsbrevet Spanien i Dag og vær på forkant med begivenhederne.
Klik her for at tilmelde dig.


















